רפלקציה על אתרים שונים

בשיעור האחרון בחנו מספר אתרי web 2.0. האתרים הללו משלבים בתוכם את חכמת ההמונים ואת שיתופיות הגולשים.

בחרנו לצפות מתוך האתר של TED בסרטון של Clay Shirki- How social media can make history:

בהרצאה זו מדבר הדובר על השינוי שחל באמצעי התקשורת בשנים האחרונות, בעיקר מבחינת העברת מסרים, הן בין אנשים באותה המדינה והן בין אנשים החיים בקצוות שונים של העולם.

מדובר כאן לא רק על הון טכנולוגי, אלא על הון חברתי – social capitol. ישנו כוח רב אשר מצוי כעת בידיו של ה"איש הפשוט". כיום בניגוד לעבר, הכוח לא מצוי רק בידי השלטון או בעלי השליטה הפיננסית במשק.

ב- 500 השנים האחרונות התחוללו כארבע מהפכות באמצי התקשורת:

1. המצאת הדפוס- תקשורת חד כיוונית

2. המצאת הטלגרף ולאחר מכן הטלפון- תקשורת דו כיוונית

3. מהפכה בתקשורת המוקלטת- תמונות, סאונד וסרטים

4. המצאת הרדיו והטלוויזיה

ניתן לראות כי באמצעות המדיה הנ"ל ניתן ליצור תקשורת ושיחה רק עם אדם אחד. אין יכולת ליצור קבוצה ולתקשר עם כמה אנשים בו זמנית. זוהי  החדשנות כשתגיע לאמצעי התקשורת של המאה ה-21.

אינטרנט- אמצעי התקשורת הראשון אשר נותן פלטפורמה גם ליצירת קבוצות וגם לשיחות.

טלפון- דפוס של אחד מול אחד

ספרים, רדיו, טלוויזיה- דפוס של אחד מול רבים

אינטרנט- דפוס של רבים מול רבים

כיום אמצעי התקשורת אינם רק מקור של העברת נתונים, אלא פלטפורמה לתיאום ושיתוף פעולה.

הדבר החשוב ביותר הוא שהיום המשתמשים באינטרנט אינם רק צרכני מידע, אלא הם חלק נכבד ובלתי מבוטל מיצרני המידע!

הדובר מציג סיפור אשר מראה באופן ברור כיצד האינטרנט והמדיה השיתופית השפיעה על התרחשויות לעולם וחשיפתן.

מדובר על רעידת אדמה במחוז סצ'ואן בסין אשר גרמה להרס רב ולהרוגים רבים. דיווחים על רעידת האדמה נשלחו תוך כדי התרחשותה על ידי האנשים שהיו מצויים במקום- דרך תמונות מהטלפון הסלולארי, קבצי וידאו ודיווחים חיים בפייסבוק ובטוויטר.

אפילו רשת הטלוויזיה הבריטית הגדולה BBC קיבלה את הדיווח הראשון על רעידת האדמה באמצעות הטוויטר.

בפעם הקודמת שהתרחשה בסין רעידת אדמה בסדר גודל מסוג זה, לקח לממשלה הסינית כמה חודשים להודות כי היא בכלל התרחשה. זאת משום שהרעידה התרחשה לפני עידן ה web 2.0 הכולל יכולת שיתוף אדירה בין אנשים בעולם. כיום אין לאף ממשלה אפשרות למנוע חשיפת מידע לציבור. זאת משום שכיום כל אדם הינו יצרן מידע בפני עצמו.

ניתן לראות באיזו מהירות נוצרת תהודה עולמית בעידן ה web 2.0- הכפר הגלובלי קטן ומרגישים הזדהות ושייכות לקהילה העולמית. במקרה של רעידת האדמה בסין ניתן לראות כי תוך חצי יממה הוקמו אתרי אסיפת תרומות לנפגעי רעידת האדמה.

ניתן לראות כי בשונה מבעבר, התקשורת  והדיווחים נוצרו על ידי "אזרחים פשוטים" והמידע מתפשט במהירות כאש בשדה קוצים. זו הייתה הטעות של הממשלה הסינית וגם כן טעותן של ממשלות רבות ברחבי העולם, שלא השכילו ללמוד ולהבין את השינויים במדיה החברתית. בעבר הדיווחים נוצרו וסופקו על ידי אנשי מקצוע או על ידי גורמים ממשלתיים אשר נעים באיטיות, ולכן היה קל לגורמי הממשל לשלוט במידע אשר מגיע לאזרחים ולצנזר אותו בהתאם לצרכיו.

בימים אלה דיווחי התקשורת נוצרים בעיקר על ידי אזרחים מן השורה, בניגוד לימים עברו בהם הדיווחים נוצרו וסופקו על ידי גורמים מקצועיים בלבד!

זהו השינוי הגדול המדיה במאה ה-21.

השורה האחרונה של הדובר הינה כי לאנשי העולם כיום ישנה החלטה כיצד להשתמש במידע המצוי בראשותם ולתעל אותו בצורה הטובה ביותר. בעבר המשתמשים במדיה התקשורתית היו פאסיביים לחלוטין וחסרי יכולת להשפיע. כיום כל אחד אינו "אוצר" של מידע אשר הינו בעל אמצעים לחלוק אותו עם העולם, השאלה היא איזו כמות של מידע ברצוננו "לנדב" וכיצד אנו מעוניינים להשתמש בו.

כמו כן, התבקשנו לבחון את אתר http://www.amazon.com/

אתר זה מביא לידי ביטוי את המאפיינים של הweb 2.0- דוגל בשיתופיות והפידבקים של המשתמשים. המשתמשים מעלים מידע בנוגע למוצרים ובהמשך רושמים את דעתם בנוגע למוצרים על מנת שהמשתמשים האחרים יוכלו להיעזר במידע זה  בכדי לבצע את הרכישה הטובה ביותר עבורם.

Amazon מעודדת את המשמשים להוסיף הערות למוצרים השונים המצויים באתר, וכך לאחר פעילות של כמה שנים Amazon  הינה אחד המקורות העיקריים למידע ביבליוגראפי על ספרים, ומהווה מקור מידע חשוב גם כן לאקדמאים וספרנים בנוסף לצרכנים.

באתר זה המשתמשים/צרכנים הינם בעלי השליטה ולא מפעילי האתר. לפי תגובת המשתמשים למוצר כך תעלה/תרד הפופולאריות שלו.

כאשר הצרכן מקבל תגובות והערות לגבי המוצרים מאנשים מן השורה ולא מחברות וספקים גדולים בלי אינטרס כלכלי כך רמת האמינות גוברת.

האתר מושתת על הפן השיתופי והגלובלי של ה web 2.0. היכולת לראות תגובות של אנשים ממקומות שונים בעולם וכך לקבל "ייעוץ" מסוים זהו דבר שלא היה יכול להתקיים קודם לכן. כל אדם מנדב את המידע שברשותו למען טובת הכלל, ובמקרה זה רכישה טובה ואמינה.

בפעם הראשונה נתקלנו באתר http://mashable.com/

באתר זה ניתן להתעדכן על חדשות שונות מאתרים שונים. ניתן להגיב ולעקוב אחרי ידיעות שונות דרך הטוויטר והפייסבוק. האתר מציע לגולשים להתעדכן על מה שקורה כיום בעולם האינטרנט כאשר הוא משלב בתוכו תכנים מאתרי חדשות שונים, תגובות הגולשים ואופציה לעקוב אחרי הידיעות השונות. האתר הינו שמיש לגולשים וקל ללמידה.

לסיכום,

ה- web  2.0 מבוסס על שיתופיות ועל חכמת ההמונים.

3 תגובות

מתויק תחת מטלות

3 תגובות ל-“רפלקציה על אתרים שונים

  1. שלום
    אנו יאנה ותהילה
    וגם אנחנו כתבנו על רעידת האדמה בסין כדוגמא למה שאנחנו חושבות על מה שלמדנו בשיעור.
    אנחנו חושבות שסיכמתן את הנושא יפה מאוד ובצורה בהירה ומובנת.
    בהצלחה בהמשך….

  2. היי!!!

    קודם כל חייב לציין שסכמתן ממש יפה ובפירוט את ההרצאה האחרונה…:)
    אני חושבת שאתן צודקות שהשינוי הגדול במדיה נעשה במאה ה 21 על ידי ה web 2.0.
    חשוב גם להתייחס לחסרונות הרבים ומולם ליתרונות שיש לכך שהאזרחים וכל אחד בעצם יכול לדווח ולהציג ככל העולה על רוחו באמצעות טכנולוגיה זו.
    בהצלחה לכולנו….
    טל דאר

  3. היי!
    כל הכבוד על הסיכום!
    🙂

כתיבת תגובה